dimarts, 23 de novembre del 2010

INTERNET COM A SUPORT DIDÀCTIC PER A L'APRENENTATGE

Avui en dia, la tecnologia ocupa quasi bé tots els àmbits, ja va des de la ciència, l'història o l'educació entre d'altres. Aquest darrer és l'àmbit que tractaré en aquesta entrada, el fet d'emprar Internet com a un suport didàctic per a l'aprenentatge de milers de nens.
Internet, a partir de les seves dos grans funcions (transmetre informació i facilitar la comunicació, la xarxa Internet, mitjançant els programes de correu electrònic, navegadors web, etc), proporciona un eficient i eficaç suport didàctic tant en l'àmbit de l'ensenyament presencial com en l'ensenyament a distància. Entre les seves possibilitats en aquest sentit destaquen les següents:
  • Les consultories i tutories telemàtiques d'alumnes: Cada vegada més habituals a les universitats a distància, però que també s'estenen a centres educatius presencials, que progressivament van tendint cap a una bimodalitat presencial-virtual en les seves activitats. A través del correu electrònic, els professors contesten els dubtes dels estudiants i els assessoren, s'intercanvien treballs, s'envien informacions d'agenda, etc.
  • Classes a distància: Mitjançant sistemes de videocomunicació a través d'Internet, es poden fer videoconferències que permetin el seguiment d'una classe magistral d'un expert (i posterior torn de preguntes) des de diversos llocs. Aquest tipus de teleformació resulta especialment útil en entorns universitaris i empresarials. Actualment pràcticament tots els centres d'ensenyament superior ofereixen ja algunes assignatures o cursos amb suport telemàtic.
  • Els centres educatius virtuals: Aquest tipus de centres fan pràcticament tota la seva activitat docent a través dels mitjans telemàtics.
  • La pàgina de l'assignatura: L'elaboració per part dels professors de la "pàgina de l'assignatura" permet posar a disposició dels estudiants molta informació rellevant per organitzar l'estudi de l'assignatura: el programa, la metodologia i el sistema d'avaluació, apunts, enllaços a altres webs d'interès relacionades amb el tema, bibliografia i articles afins (alguns accessibles en línia), proposta d'activitats a realitzar, exemples d'activitats,  exàmens d'altres anys, etc.
  • Accés a materials didàctics en línia i altres pàgines web d'interès educatiu, que referenciades pel professorat o descobertes pels alumnes, facilitaran i enriquiran els aprenentatges de les diferents matèries.
  • Telebiblioteques: Que permeten accedir a les fonts bibliogràfiques de les biblioteques convencionals, consultar ressenyes dels llibres i demanar la seva reserva.
  • Els centres de recursos virtuals i els portals educatius, que proporcionen al professorat, estudiants i famílies, informació i recursos diversos: materials didàctics, informació sobre cursos, assessorament...
  • Els serveis en línia d'assessorament a l'estudiant, que com un professor particular permanent els proporcionen resposta a les seves consultes en qualsevol moment.
Per finalitzar, cal dir que totes aquestes possibilitats que he explicat anteriorment, són veritablement fonts d'informació útils, eficaçes i molt profitoses pel que fa a l'àmbit de l'educació. D'aquesta manera, obrim horitzons i descobrim un gran ventall molt ampli de possibilitats i alternatives de les quals fer ús, en la mida que ens és possible.



Font d'informació emprada: Pàgina web del Dr. Pere Marquès Graells, del departament de Pedagogia Aplicada, Facultat d'Educació UAB.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada